Dry needling

Dry needling is een behandelmethode waarbij we door middel van een speciale techniek de spieren aanprikken, waardoor ze langdurig ontspannen raken en de stofwisseling in de spier kan herstellen. Dry staat voor droog, wat inhoudt dat er geen vloeistof in de spier wordt gespoten.

Triggerpoints
We zoeken pijnlijke verkrampingen in de spier op, de zogenaamde triggerpoints, en prikken die aan met een acupunctuurnaaldje. De triggerpoints veroorzaken niet alleen lokale pijn in de spier, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
  • Pijn/stijfheid in een spier, of verderop in het lichaam
  • Bewegingsbeperkingen in de gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Tintelingen in de ledematen, hoofdpijn, duizeligheid
Ontstaan van triggerpoints
Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:
  • Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld de arm, de schouder en/of de nek bij computergebruik (RSI, KANS)
  • Overbelasting /blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een hernia of meniscus
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips of operatie.
  • Slaaptekort
  • Psychologische factoren zoals stress, angst en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak
Bij dry needling worden dezelfde naaldjes gebruikt als bij de traditionele Chinese acupunctuur, maar de behandelingenzijn erg verschillend. Acupunctuur richt zich op de energiebanen en meridianen en laten de naalden langer zitten. Wij prikken het naaldje bij dry needling maar enkele seconden in een pijnpunt om de plaatselijke verkramping te zoeken en te behandelen.

Hoe voelt dry needling?
Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het triggerpoint geraakt wordt, spant de spier zich kort aan. En ook als de naald verder de spier in gaat, is dit pijnloos. Zodra de naald in de spier het gevoelige pijnpunt raakt, spant de spier zich kort aan. Dat komt door een korte samentrekking van de spiervezels. Het gevoel is vlug weer weg en is goed te verdragen. Daarna ontspant de spier zich en kan hij weer normaal functioneren.
Het tweede positieve effect is dat de stofwisseling in de spier verandert; er zijn namelijk geen afvalstoffen meer in de spier die de zenuwprikkelingen veroorzaken en de daarmee gepaard gaande uitstralende pijn.

Na de eerste behandeling voel je op de dag zelf en soms een dag later nog wat stijve napijn. Wij geven je oefeningen mee om dit gevoel te beperken.

Dry needling staat niet op zichzelf
Dry needling is niet bedoeld als een op zichzelf staande therapie, maar ze is onderdeel van de hele fysiotherapeutische behandeling. Als toevoeging is dry needling zeer effectief, in drie tot vijf behandelingen is er een verbetering van de klachten merkbaar. Tijdens de behandelingen geven we speciale oefeningen mee om de spieren te versterken of de houding te corrigeren.

Wanneer dry needling?
Dry needling kan ingezet worden bij de behandeling van bijvoorbeeld bekkenpijn na de zwangerschap, slijmbeursontsteking, postoperatieve pijn, ischias, spit, artrose/artritis, tenniselleboog, artrose in rug, nek, heup of knie, krampen, rsi, ontstekingen, whiplash of migraine.  De methode is zo`n veertig jaar geleden ontwikkeld door een Canadese arts. In 2007 heeft het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie de behandelmethode erkend, waarmee deze tot de gewone zorg in de fysiotherapie behoort en daarmee dus ook wordt vergoed door zorgverzekeraars.