Zwangerschap gerelateerde klachten

• Pijn aan de voorzijde bij het schaambeen, bij de liezen, aan de binnenzijde van het bovenbeen, aan het stuitje, aan de bil, aan de bekkenbodem, de onderbuik of de rug
  • Niet lang kunnen staan, lopen, fietsen, bukken, tillen, zitten, omdraaien in bed of liggen
  • Pijn bij schokkende bewegingen
  • Moeilijk in- en uit bed, of de auto stappen
  • Lastig opstaan vanuit zit
  • Problemen met traplopen
Bekkenpijn
Bekkenpijn komt vaak voor in de zwangerschap en de periode na de bevalling. Ongeveer 45% van alle zwangeren en 33 % van de pas bevallen vrouwen heeft pijnklachten in het bekken, de onderrug, of in de benen. De pijn kan aan een kant gevoeld worden, aan beide zijden, rondom, of wisselen van plaats. De pijn kan zich laag onder in rug bevinden, of bij het heiligbeen, de SI-gewrichten tussen heiligbeen (sacrum) en darmbeen (ilium) en bij het schaambot. Bij bewegen of belasting nemen de pijnklachten meestal toe.

Hoe ontstaan bekkenbodemklachten tijdens de zwangerschap en na de bevalling?

Tijdens de zwangerschap worden de banden van het bekken weker. Dat is een normaal en noodzakelijk verschijnsel omdat de baby tijdens de geboorte de bekkenring moet passeren.
De steunfunctie en soms ook de sluitfunctie van de bekkenbodem zijn verminderd. Door deze hormonale veranderingen en door de toegenomen buikomvang nemen ook de buikspieren in kracht af. Daarnaast drukken de baarmoeder en het nog ongeboren kind op de bekkenbodem. Dit alles geeft een enorme belasting op de bekkenbodem.

Moeizame bevalling
Een heftige bevalling kan ook een negatieve invloed hebben, denk hierbij aan een knip, een tangverlossing, een vacuĆ¼mpomp of een langdurige uitdrijving. Bij sommige vrouwen openbaren de klachten zich pas jaren na de bevalling.Door de belasting van de zwangerschap, de hormonale verslapping van de bekkenbodemspieren en de druk van de baby op de bekkenbodem heeft de bekkenbodem al heel wat te verduren tijdens de zwangerschap. Direct na de bevalling is de druk van het ongeboren kind op het bekkenbodemgebied wel weg, maar het duurt nog wel even voordat de stevigheid van het steunweefsel en de spierfunctie van bekkenbodem en buik zich hersteld hebben

Dit herstellen kost tijd, je kunt uitgaan van minimaal 6-8 weken bij een ongecompliceerde bevalling. Als je klachten na deze periode aanhouden, is het belangrijk om met bekkenfysiotherapie te beginnen.

Behandeling
Tijdens de zwangerschap bestaat de behandeling meestal uit pijndemping via massage en ontspanningsoefeningen van de spieren rondom het bekken. Ook geeft de therapeut leefregels en adviezen voor het dagelijkse bewegen. Lichte oefentherapie is gericht op het verbeteren van het bewegen en het versterken van bekkenbodemspieren, dwarse buikspieren, bilspieren en rugspieren.

Vanaf zes weken na de bevalling wordt de oefentherapie intensiever en meer gericht op het hervatten van de dagelijkse bezigheden en sport.
De nadruk zal liggen op de balans tussen belasting en belastbaarheid. Dat is ook zo bij klachten die pas jaren na de bevalling zijn opgetreden.

Als de spieren rondom het bekken te gespannen zijn zorgt massage ervoor dat de bloedsomloop in de weefsels weer toeneemt. Hierdoor neemt de spanning in de spieren af en kunnen we starten met bewegingsoefeningen. Ook kunnen we de spierknopen behandelen met dry needling.

Indicaties
Een arts kan iemand met allerlei indicaties naar de bekkenfysiotherapeut verwijzen, zoals symfysiolyse, bekkeninstabiliteit, peri partum pelvic pijn of bekkenpijn. De term bekkeninstabiliteit horen we nog wel, maar wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Het geeft namelijk een te simpele voorstelling van zaken: Het suggereert dat de pijn veroorzaakt wordt door te veel speling in het bekkengewricht, maar de pijn ontstaat doordat het complex van gewricht, spieren, banden en kapsel niet opgewassen is tegen de opgelegde belasting.