Seksuele Problemen

• Pijnklachten tijdens het vrijen bij mannen en vrouwen
  • Verminderde kracht in het bekkenbodemgebied
  • Vaginisme; het hebben van gemeenschap of het inbrengen van bijvoorbeeld een vinger of tampon is niet mogelijk
  • Erectie- en/of ejaculatieklachten
  • Urineverlies tijdens de gemeenschap
Pijn bij het vrijen
Dyspareunie is pijn tijdens de geslachtsgemeenschap. De pijn kan oppervlakkig zijn of diep in de bekkenbodem worden gevoeld. Bekkenfysiotherapie kan helpen met het ontspannen van de bekkenbodem (relaxatie), wat een goede uitgangspositie is om het vrijen zonder hindering of pijn te laten verlopen.

Vaginisme
Er is sprake van vaginisme als de spieren rondom de vagina zich ongewild samenknijpen bij pogingen tot geslachtsgemeenschap. Ook het inbrengen van een tampon, vinger of speculum is hierdoor niet mogelijk of gaat met erg veel pijn gepaard. Vrouwen denken in zo’n geval soms dat ze te nauw zijn, maar hiervan is bijna nooit sprake. Het nauwe gevoel wordt veroorzaakt door de verhoogde spanning van de bekkenbodemspieren.

Mannen
Bij mannen kunnen ook pijnklachten ontstaan wanneer de bekkenbodem te gespannen of verkrampt is. De pijn kan te voelen zijn in de penis, het scrotum of in de spieren van de bekkenbodem. Bekkenfysiotherapie richt zich dan op het leren ontspannen en/ of coördineren van de bekkenbodem.

Wanneer de kracht in de bekkenbodemspieren verminderd is (bijvoorbeeld na een zwangerschap, bevalling of operatie), kan het seksuele gevoel verminderen. Bekkenfysiotherapie helpt de kracht en de activiteit van de bekkenbodem te verbeteren, waardoor er herstel op seksueel gebied kan plaatsvinden.

Erectieproblemen
Erectieproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Het niet goed functioneren van de bekkenbodem is er een van. De problemen ontstaan als de bekkenbodem overactief is (te gespannen), maar ook als hij onderactief is. Er is dan sprake van te weinig kracht. In het laatste geval richt bekkenfysiotherapie zich op bekkenbodemspiertraining, soms met behulp van elektrostimulatie. Bij een overactieve bekkenbodem ligt het accent op ontspanning van de bekkenbodem. Het leren ontspannen van de bekkenbodem wordt ook ingezet bij vervroegde ejaculatie (zaadlozing).