Problemen met de ontlasting

• Ongewild verlies van ontlasting op momenten van activiteit
  • Ongewild verlies van ontlasting bij plotselinge hevige aandrang
  • Ongemerkt ongewild verlies van ontlasting
  • Voortdurende (chronische) aandrang om te poepen
  • Obstipatie/ Constipatie : Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (verstopping)
  • Hemorroïden: Aambeien
  • Fissuren: scheurtjes in de anus
  • Pijn tijdens het ontlasten
  • Flatulentie: Ongewild verlies van windjes
  • Buikpijn, bijvoorbeeld spastische darm, buikkrampen
  • Problemen na operaties
Problemen met de ontlasting komen bij mannen en vrouwen voor, op elke leeftijd. Wel is het zo, dat de kringspier op oudere leeftijd dunner en slapper kan worden. De kringspier heeft als functie de ontlasting tegen te houden. De kringspier kan ook beschadigd raken tijdens een bevalling of na een operatie rond de anus. Hormonale veranderingen, ziektes, medicijngebruik, leeftijd, zwangerschappen en slechte eet- en leefgewoontes kunnen allemaal ten grondslag liggen aan problemen met de ontlasting. Ook hier boeken we goede resultaten met bekkenbodemoefeningen en leef adviezen, soms in combinatie met medicijnen.

Plas- en poepwijzer
Wij besteden ook aandacht aan het plas-en toiletgedrag. We ontwikkelden hiervoor ook een speciale plas- en poepwijzer. Het is een deurhanger die je inzicht geeft in het juiste toiletgedrag. Je kunt hem hier alvast bekijken of je mag een exemplaar ophalen bij de praktijk.
Deurhanger toiletgedrag