Gynaecologische problemen

• Verzakkingsklachten van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik, bekkenbodem en/of lage rug
  • Voor en na operaties in de onderbuik (gynaecologische, urologische, colorectale operaties)
  • Pijn aan de vulva
  • Vaginale schimmelinfectie
  • Huidproblemen van de vulva
  • Pijnklachten tijdens het vrijen
  • Buikpijnklachten
Een veelvoorkomend gynaecologisch probleem is een verzakking (prolaps). Bij een verzakking zakken organen in het bekken omlaag. Een verzakking kan ontstaan als de banden en spieren in en rond het bekken niet sterk genoeg zijn. Ze kunnen dan de druk van boven niet aan. Het kan gaan om:
  • De voorkant van de vagina met de blaas: Voorwandverzakking
  • De achterkant van de vagina met het rectum (het uiteinde van de dikke darm): Achterwandverzakking
  • Baarmoederverzakking:
    Vaak zijn verschillende organen tegelijk verzakt. Een verzakking is soms vanaf de buitenkant zichtbaar en geeft meestal een zwaar gevoel in de vagina of het gevoel dat er een bal tussen de benen zit. We zien vaak verzakkingen na zwangerschappen en bevallingen, na de overgang, door veel hoesten, door overgewicht, door zwaar lichamelijk werk of door veelvuldig persen. Erfelijke aanleg of operaties in de onderbuik kunnen ook een rol spelen.
In Nederland krijgt 25 % van de vrouwen met verzakkingsklachten te maken. Ongeveer 1 op de tien vrouwen heeft ooit een operatie nodig. Bekkenfysiotherapie helpt bij het leren opvangen van de buikdruk en bij het trainen van de bekkenbodemspieren. Ook voor en na een operatie is het belangrijk om de bekkenbodemspieren te blijven trainen. Bij een verzakking van de voorwand (urogenitale prolaps) is bekkenfysiotherapie de eerste behandeloptie omdat het effect wetenschappelijk bewezen is.

De vulva
Andere veelvoorkomende gynaecologische problemen zijn pijn aan de vulva, huidproblemen van de vulva of schimmelinfecties. De vulva is het uitwendige deel van de vagina. Deze klachten kunnen pijn veroorzaken bij het vrijen of vage buikpijnklachten geven. Wanneer deze problemen voortduren, kunnen ze het functioneren van de bekkenbodem negatief be├»nvloeden. Het niet goed functioneren van de bekkenbodem en buikpijnklachten kunnen behandeld worden door de bekkenfysiotherapeut. Bij deze klachten werken we vaak samen met de vulvapoli (een samenwerking van gynaecologen en dermatologen).